torsdag 22 december 2011

Varma dagar i Cairns

Hej där hemma!
Dagen inleddes med en kort joggingrunda med mammsen. Jag var sjukt laddad på att träna efter några dagars uppehåll men den tändningen släcktes dock samma stund jag klev utanför dörren. Trots att klockan bara var 8.15 var värmen slående och man kände sig i princip helt uttrokad efter fem minuter (+ väldigt, väldigt svettig). Sedan gjorde vi lite frukost och planen var att vi skulle hänga lite vid den 4000kvm stora (!) poolen som ligger vid hamnen. Så blev det inte. Påväg till poolen ville pappa kolla in en biluthyrare eftersom vi tänkt hyra en bil om några dagar. Det slutade hur som helst med att vi åkt i en gul liten bil från uthyraren till en by i bergen som heter Kuranda. Oväntat med kul. Där besökte vi ett stort vattenfall, där det tyvärr var torrsäsong, och åt på en häftig restaurang. Sedan åkte vi till en strand som någon hade rekomenderat och badade. 28 grader i vattnet - gött! När vi kom tillbaka till stan gav jag mig, once again, ut på bikinijakt. No success idag heller. Hur svårt kan det vara att hitta en någorlunda bikini?! Efter detta nederlag var det matdags igen och studering av Cairns aboriginer. Som en del av er kanske vet handlade min svC-uppsats om hur illa behandlade aboriginerna blivit av staten. Nu känns det som att jag förstår varför den obehagliga situationen, eller spänningen snarare, existerar. En reseledare vi träffade berättade att problemen var större än man kan ana och att ursprungsinvånarna har väldigt svårt att anpassa sig. T.ex. påstod hon att i flera av de bostäder de blivit tilldelade hade det eldats inomhus och turister avråds starkt att besöka aboriginernas områden då dessa anses mycket farliga. Låter helt sjukt i mina öron.
Nu ska vi sova. Imorgon är det dags för en tripp på Daintree River och kika efter krokodiler, ruuuligt. Nighty.   




3 kommentarer:

  1. Kännns det bra, det hoppas vi?! Själv har jag varit hos knädoktorn o fått min dom!:( Ja,jag tänker inte ge mig...lite ont får det ju göra! Jag har stekt 76 köttbullar o ska göra lite julgodis nu! Det låter och ser helt fantastiskt ut!! Stora kramar till er från oss i Hammarslund, o tack för kommentaren!

    SvaraRadera
  2. God jul till er!

    SvaraRadera
  3. Åh,vad man blir avundsjuk! Vem vill inte se spyende kineser med cyklopet upp och ned hoppa studsmatta med simfötter? Eller Måns leta efter osynliga, dödliga maneter? Underbart! Fortsätt njuta och ta hand om varandra. Från oss alla till er alla, en riktigt God Jul! Kramar Ingemar PS. Måns, jag tror också de finns!

    SvaraRadera