onsdag 21 december 2011

Meet Wally

Hej kumpisar!!!!
Nu sitter jag och pappa på hotellrummet i Cairns, dricker kaffe, äter kaka och tittar på papegojorna utanför fönstret. Helt okej får man väl ändå säga (förutom faktumet att pappa ta tog kakan med mest choklad i). Att jag inte skrivit på några dagar beror på att vi varit ute på Fitzroy Island, som är helt utan internet. Hoppas ni inte oroat er allt för mycket hehe...
Jag får väl ta efter där jag slutade - vi lyfte från Brisbane drygt 5h försent och var då duktigt trötta på flygplatsen. Framme i Cairns, runt 02, var det 29 grader och lång taxikö. Trötta familjen Axelsson fick som tur väl var tag i en taxi efter sisådär 20 min. Hotellrummet vi sedan kom till var lite för litet men vi somnade snabbare än kvickt ändå. På morgonen tog vi vårt pick och pack och gick ner till båthamnen där vi möttes av en förvånandsvärt stor mängd asiater (trodde vi hade kommit ifrån dem???). Det visade sig att alla skulle på samma minifärja som oss - såklart. Resan till Fitzroy blev skumpig och spyorna från våra asiatiska vänner duggade tätt. Måns likaså. Framme på Fitzroy låg vår resort 20m från bryggan och det visade sig vara den enda resorten eller hotellet på hela ön. Supersuperfint var det iallafall och rummen hade ac som hette duga... Daddy och Måns tog en inte allt för ovanlig powernap medan jag och mamma bestämde oss för att gå en liten promenad till Nudey Beach som skulle ligga drygt 1,5km bort. Kan beskriva promenaden med tre ord: ödlor, panik, ödlor. De var praktiskt taget överallt, i alla färger och storlekar. I och med att ön bara hade ett hotell med restaurang, en miniaffär och ett lunchställe (som alla drevs av samma personer) pressades priserna duktigt. 40g Maltersers = 36kr. Sug på den ni. Följande måltider blev därför ganska dyra och jag åkte åter igen på en konstig räkrätt...
Dag två blev vi upphämtade av minifärjan med alla dess asiater och åkte ut till yttre Barriärrevet. Var du än vände ögat kunde du se en liten spyende kines. Väl framme låg vi och snorklade längelänge, och hade enkelt kunnat göra det hur länge som helst. Revet och alla dess miljoner fiskar var helt fantastiskt! Såg bla den berömda nemo-fisken i sin "anemenone" (you know what I mean...), den enorma fisken Wally och en kines med cyklopet uppochner - haha!
Dag tre  inleddes med en regnskogspromenad upp till Fitzroy's fyr som tog en knapp timme. Grym lutning + grym värme = grymt svettigt. Solen stekte hela dagen så resterande timmar hängde vi bara vid poolen och jobbade på brännan. Det blev även lite biljard och ni blir säkert inte förvånade när jag meddelar att pappa tydligen även är mästare på detta...
Dag fyra, idag, var om inte ännu lite varmare än igår och jag kan stolt meddela att jag leder brun-tävlingen. Idag badade vi lite mer i havet, trots att Måns var rädd för de ökända maneterna som tydligen ska vara osynliga och dödliga. Vi klarade oss levande ur badet och lite hopp på studsmattan som fanns en bit ut i vattnet. Asiaterna försökte hoppa med simfötter, ni kan nog själva föreställa er hur detta såg ut..
Nu är vi tillbaka inne i Cairns och ska stanna här fyra nätter. Nedan kommer bilder från Fitzroy-vistelsen.
Puss och kram, saknar er alla!


Mina räkor. Märklig middag.


 

Fiskar precis överallt!

Uppe vid fyren.



På väg ner. Bilden ger inte lutningen rättvisa!



Frukostutsikt

Gus, lite för närgången.

Pappa filmar Gus typ 25min, förvånade?



Hejdå Fitzroy!

2 kommentarer:

  1. Det känns som om filmvisningen kommer att bli lååång! Ser vi fram emot:) Vilka bilder ni har. känns åter skönt att ha koll på er;) jag har pratat med Inger o meddelat att ni alla mår bra, o så tog vi oss en liten pratstund! Här hemma är det nu 3 veckors ledighet som väntar. Gött! Julhysterin är i full fart i stan o ni kan vara glada att ni slipper den! Vi drömmer oss bort, så kanske vi ses någonstans ute i världen?!? Jaja, drömma kan vi ju... tusen kramar till er alla från oss i hammarslund

    SvaraRadera
  2. Gulligt av er! Vi saknar er så mycket! Kram från hela familjen!

    SvaraRadera