torsdag 29 december 2011

Blåa berga och gröna dalar

Yo, whadduupp?!
Nu ligger jag och Måns i vår dubbelsäng med värmeslinga och gottar oss framför TVn. (Måste säga att australienska Wipe Out är mycket bättre än vårt!) Den tredje sängplatsen i vårt rum används som väskutrymme. Onödigt med space? Ja, kanske.
Idag tog vi först bussen 07 upp mot Blue Mountains. Eftersom det var tre veckor sedan någon av oss gick upp så tidigt sist hann vi inte med frukost. Dock utlovades det ett stopp för morgonte på bussen, vilket inte inträffade. Detta resulterade i att vi inte åt någon frukost. Första gången i mitt drygt 18 åriga liv som jag missar frukosten, hemsk känsla! Ska aldrig någonsin upprepas! För att återgå till dagen: vi stannade vid Scenic World (tillsammans med 23956798 asiater) och åkte världens brantaste tågräls, 52% lutning. För er som saknar uppfattning om hur brant detta är motsvarar det ungefär en rejäl bergochdalbana. Tror jag iallafall, kändes så. Hehe. Banan var 400m lång, fallhöjd på drygt 200m och tog typ en minut. Sedan åkte vi skylift upp igen. Det hela gick lite för fort...
Efter detta åkte vi in till en liten by och stress/hysteriåt lunch. Sedan tog vi taxi till vårt hotell i Katoomba som heter Carrington Palace. Grymt gamalt och speciellt hotell - positivt denna gången dock! Efter att ha installerat oss tog vi shottle bussen till Echo Point där man har en fantastisk utsikt över Blue Mountains och the Three Sisters. Vi gick omkring där en stund och käkade lite glass. På många ställen hade det brunnit så regnskogen var förstörd.
När vi kom tillbaka till Carrington satt vi i den klassiska gamla baren ett tag och spelade en omgång biljard. Måns är sämst. Sedan åt vi på en riktigt gedigen restaurang i närheten. Jag åt känguru!!! Inte någon jättehöjdare kan jag meddela...
Nu ska jag bläddra i några Vogue tidningar jag snappade åt mig i receptionen. Ha det bra!
Hotellet i Bondí.
Tågrälsen, dock inte som brantast.


The Three Sisters till vänster.

Carrington Palace. Ska försöka lägga in några coola bilder från insidan imorgon!

3 kommentarer:

  1. Det ser ju helt fantastiskt ut...att det finns sådana platser på vår jord! Att ni blev utan frukost var ju hemskt! Jag kan bara tänka mig att blodsockernivån var i botten, med allt vad det innebär;). Ja, jag säger som Malmströms, bara njut, här är det grått..Dock inte i sinnet:). Var rädda om er alla fyra!! Tusen kramar från oss i Hammarslund. Saknar er...jättemycket!!!!

    SvaraRadera
  2. Hej, din blogg lyfter när du reflekterar lisa! Mer intryck, tankar, likheter, skillnader, åsikter, intryck och funderingar!!!
    Här närmar sig årets slut, nu är det dagen före sista dagen. Sen väntar ett nytt år, redo att fyllas med innehåll och mening.
    Vi avundas er på er resan och ser fram emot när ni är hemma igen!
    Ha ett härlig slut på året och ett fantastiskt nyår i Sydney!
    Kram från susanne o glenn

    SvaraRadera
  3. skickar redan nu en stor,stor,stor nyårskram till er alla 4 som ni får dela på;))Hoppas att ni får vara med om en lite mer annorlunda nyårsafton än det vi är vana vid...Forsätt njuta o vi fortsätter att längta efter er!! Var rädda om er. / Kramen kommer från Hammarslund :)

    SvaraRadera